BROADWAY – APRIL 2017
Het fijne aan nieuwe shows, die niet met een korting te krijgen zijn, is dat je ergens weet dat ze een bepaald niveau gaan halen. Mijn nieuwsgierigheid was dus zeker gewekt door deze onbekende titel. Eerlijk gezegd wist ik ook niet of deze wel op mijn lijstje zou komen. De tijd is immers beperkt en als alles meezit kunnen we 10 shows zien in 7 dagen. Het enige wat ik wist van Come From Away is dat het in 1 akte verteld werd. Een vorm die ik misschien wel prefereer boven sommige shows met 2 aktes. Het houdt je namelijk in de ‘flow’ zonder de irritante opstart om na de pauze weer in het verhaal te komen. Puur op de gok bij de box-office kaarten gekocht voor deze nieuwe musical. Tuurlijk adverteren ze met alle highlights uit hun recensies en (ervaren als ik ben) weet ik dat je zelfs uit een slechte recensie altijd tenminste 1 quote kan vinden om reclame mee te maken.
Het leek me wel een voorstelling voor studie-materiaal omdat mijn Maatje en ik altijd op zoek zijn naar voorstellingen met een klein ensemble en waar individueel talent zowel solistisch als in een ensemble kan schitteren.
Deze musical vertelt het waargebeurde verhaal van een klein dorpje in Newfoundland Canada die hun huizen en harten openen voor de gestrande passagiers (én dieren) van de vliegtuigen die hebben moeten uitwijken tijdens de aanslagen van 11 September. Het decor is simpel : een paar stoelen, een verdwaalde tafel en dat is het dan ook. De spelers komen op en dan begint het. Je gaat mee op een vlucht van emoties en energie, waardoor het al snel duidelijk is dat er een enorm talent aan spelers en orkest op toneel staat. De muziek is met name Ierse Folkore en de regie is verschrikkelijk intelligent en toch schijnbaar bescheiden, maar het verhaal blijft vaart houden en prikkelen.
Er is werkelijk geen één moment dat ik afgeleid ben geweest. Ik heb gebulderd van het lachen door alle vooroordelen over de verschillen tussen culturen en gehuild over het overbruggen van acceptie van precies diezelfde verschillen. De cast is enorm divers, alle maten en kleuren zijn aanwezig en ik ben van elk persoon gaan houden. Ook al hadden sommige 10 rollen te vervullen, ik hou van alle 10. Heel geruststellend voor mij was dat ik niet de enige was die uit mijn stoel sprong ná het slotakkoord. Toen het licht weer aanging stond de hele zaal te schreeuwen en te juichen uit dankbaarheid voor dit juweel, dat mijn zo geliefde Broadway ons heeft gegeven. Ik vlieg nu in de wolken van energie en ga proberen te landen voor de avondvoorstelling. En dat, terwijl ik tegelijk nederig kniel voor deze ervaring. Ik ben weer geland op Broadway.