Een mazzeltje. Over het hoofd gezien en zomaar in mijn schoot geworpen was de matinee van Fiddler on the Roof, in Nederland bekend als Anatevka. Deze voorstelling speelt off-broadway, wat helemaal niks te maken heeft met het adres, maar alles met de grootte van de voorstelling. Dit -voor mij- onbekende theater heeft ‘maar’ 499 stoelen en valt daardoor niet onder de reguliere en grote broadway shows. Het toeval wil dat Ineke en ik nu ook bezig zijn met Anatevka en die we gaan maken samen met het gloednieuwe Musical Stichting Harderwijk, en zodoende was de mogelijk om hem op B’way te zien natuurlijk enorme mazzel. Deze versie is volledig in het Jiddisch gesproken en gezongen, en dat is al gelijk extra interessant en de meest pure variant. De rij bij het theater staat vol met oudere en -op het uiterlijk afgaand- voor 95% uit Joodse mensen. Het was voor mij snel duidelijk dat ik de enige onbesneden man was in het theater. De poster leert mij dat de regie in handen is van Joel Grey. Deze man is een fenomeen op Broadway en ik had nog nooit een regie van hem gezien, sterker nog, ik wist niet eens dat hij zich ook op dat vlak actief was. Heel eerlijk gezegd kan hij beter bij acteren blijven, want de show is heel braaf en daagt me niet uit. Ik twijfel of de cast bestaat uit profs, want het niveau van wat ik gewend ben op Broadway wordt niet aangeraakt. Zelfs het orkest is op sommige punten knullig. Maar goed, dit soort shows zijn leerzaam om te weten wat wel of niet werkt. Mijn hebreeuws is gelukkig weer wat beter geworden na het horen van deze voorstelling, en niks is verloren tijd hier in New York. Het was een mazzeltje, maar heel tof was deze voorstelling niet.