Een musical componeren is strijden tegen de vooroordelen. Het blijft lastig te verantwoorden dat men spontaan een lied gaat zingen, dat er deuren opengaan en iedereen ineens gaat dansen. En toch is het voor mij één van de leukste dingen om te doen. Vanuit de spelscène moet het een logisch gevolg zijn dat er een lied komt, en dat bewaak ik altijd ten strengste. Het is noodzakelijk mij goed in te lezen waar we vandaan komen en waar we naartoe moeten. Ook belangrijk is waar we zitten in het verhaal, zijn we nog bezig met het voorstellen van de karakters of zijn we al verder? En wanneer mag het publiek klappen? Want applaus kan je wel degelijk forceren.
Muziek begint en eindigt met stilte. Daar leef ik bij. Applaus kan soms een emotie enorm in de weg zitten.
Daarnaast ben ik van mening dat elke noot een logisch gevolg moet hebben van de vorige noot. Onverwachte sprongen in de melodie maken dat de tekst onnatuurlijk gaat klinken, en dan ben ik mijn publiek kwijt. Daar kan je -mits heel zorgvuldig- van afwijken zodra het te maken heeft met de complexiteit van het karakter of de scène waar we ons in bevinden. Dit zijn allemaal ingrediënten die het componeren van een musical voor mij zo interessant maken. Het werken met thematiek die een langere spanningsboog moet kunnen doorstaan dan bijvoorbeeld een popsong van 3 minuten is voor mij uitdaging en heerlijk om doen. Van drama tot comedy, musical is een geweldig medium voor mij als componist.
Hieronder vind je de lijst van musicals die ik tot nu toe geschreven heb. Van de meeste is audiomateriaal aanwezig. Ik zal zsm meer liedjes toevoegen.